Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Hjem   >   Nyheter   >   Gulstripeaksjonen ser rødt
Arkivfoto

Arkivfoto

Gulstripeaksjonen ser rødt

HEMNE/HALSA: Gulstripeaksjonen setter nå alle kluter til for oppstart av E39 Betna – Stormyra. 10.februar aksjoneres det både i Hemne og i Halsa.

 

– Vi oppdaget at de planlegges ny bru over Halsafjorden og lurte på om dette gikk utover midlene til oppstart av E39 Betna – Stormyra. Det ble avkreftet. Vi regner selvfølgelig med at ny bru også tvinger fram ny vei men det har vi ikke tid til å vente på. Derfor har vi i aksjonskomiteen hatt et møte der vi involverer enda flere, blant annet Norsk Lastebileierforbund, for å planlegge videre framstøt. Vi må ha mer tyngde og tenke mer strategisk i forhold til Nasjonal Transportplan og revidert statsbudsjett, sier Tora Vaagan Hofset i aksjonskomiteen.

 

I tillegg til Norsk Lastebileierforbund er også ordførerne i Hemne og Halsa samt næringsforeningene involvert.

10.februar arrangeres en aksjonsdag og det skal aksjoneres i begge kommunene.

– Det blir to aksjoner; En i Halsa og en i Hemne, sistnevnte en eller annen plass mellom Vinjeøra og Grønset på E39. Vi har ikke programmet helt klart ennå, men derimot er det klart at Helge Orten (H) fra Transport- og kommunikasjonskomiteen kommer. Det gjør også Torhild Aabergsbotten (H) fra Energi- og miljøkomiteen. Vi satser på å nå opp til høyeste nivå med denne aksjonen, sier Hofset.

 

Også Vinjeøra skole og elevene er engasjert i forbindelse med aksjonen.

– De skal produsere diverse som skal benyttes aksjonsdagen, og har kasta seg rundt for å bidra. Kanskje blir det laget noen trafikklys. For E39 er så smal at blir det ikke gjort noe så bør antagelig veien lysreguleres. Derav kommer også tittelen på aksjonen «Gulstripeaksjonen ser rødt» – i tillegg til at vi selvfølgelig nå setter inn støtet, ler Hofset.

 

– Vi stiller nå sterkere krav. Vi tenker på alle som bruker veien – ikke bare lokalbefolkningen. Og de som ønsker å følge med kan gjerne ta en titt på vår Facebookside. Engasjementet blant folk er enormt, legger hun til.

 

Aksjonskomiteen kommer nå også med et opprop som støttes av Norsk Lastebileierforbind, næringsforeningene i Hemne og Halsa, ordførerne i 12 kommuner (Hemne, Halsa, Gjemnes, Tingvoll, Smøla, Kristiansund, Aure, Hitra, Frøya, Meldal, Snillfjord og Orkdal) samt Kristiansund og Nordmøre Næringsforum.

– Konsekvensutredningen for E39 peker på nettopp denne veien som den viktigste åren for transport av gods langs kysten fra Trondheim til mørebyene og videre nedover vestlandet. Dette blir også viktigere nå som mer transport skal over til frakt på sjø – sjøtransporten blir ikke bedre enn kvaliteten på rutene til og fra havnene, heter det i oppropet.

 

Transportnæringen i landsdelen står også bak kravet. De viser blant annet til at tungtransport ofte velger betydelig lengre strekninger mellom sørdelen av Møre og Romsdal og Trøndelag fordi E39 er for usikker, spesielt når været vanskeliggjør kjøreforholdene.

– Vi vil påpeke at mye av gjennomført arbeid vil være fånyttes dersom prosjektet utsettes ytterligere. Flere reguleringsplaner vil i så fall måtte fornyes på grunn av alder. Dette vil være sløsing av lokal og regional ressursbruk og engasjement, heter det i oppropet, og det poengteres at det er vanskelig å forstå hvorfor et gryteklart prosjekt som E39 Betna – Stormyra ikke kan igangsettes nå.

 

E39 Betna – Stormyr

Veien har strekningsvis svært dårlig standard, både i kurvatur og bredde. Dette gir store utfordringer ettersom trafikktallene har hatt en kraftig vekst siden 2008. Dette gir økt ulykkesrisiko.

Når bygging er ferdig vil en ha eliminert 26 km europavei uten gul midtstripe. I tillegg vil strekningen få betraktelig høyere standard og sikkerhet. Prosjektet gir også en besparelse på 7 minutter i kjøretid mellom Møre og Trøndelag.

 

Av May S. Bjørkaas

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Comments

comments