Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Hjem   >   Nyheter   >   Høye mobbetall blant tiendeklassingene
17,2 prosent av elevene ved 10.trinn Sodin oppgir at de mobbes. Illustrasjonsfoto

17,2 prosent av elevene ved 10.trinn Sodin oppgir at de mobbes. Illustrasjonsfoto

Høye mobbetall blant tiendeklassingene

HEMNE: 17.2 prosent av 10.klassingene ved Sodin skole oppgir at de mobbes. Det kommer fram av elevundersøkelsen 2017.

 

 

– Jeg kan vel ikke si at tallene var overraskende – dette er et trinn vi har jobbet mye med og vi kjenner utfordringene, sier rektor ved Sodin skole, Siv Tove Sødal, som synes det er vanskelig å kommentere saken da det handler om enkeltpersoner og grupperinger.

 

– V har noen utfordringer på 10.trinn, og har jobbet intensivt med problemet. Om en person føler seg mobbet er det en for mye. Så vi ser alvorlig på tallene, mener Sødal.

 

Det samme trinnet fikk også høye tall da de gikk i 7.klasse. Det er 7. og 10.trinn som deltar i den landsdekkende undersøkelsen.

I år har 7.trinn så lave tall at de ikke er offentliggjort (resultatet vises ikke hvis 1-4 elever har svart at de opplever mobbing på skolen – red.anm).

 

Sødal påpeker at skolen generelt sett ikke har høye tall i forhold til mobbing.

– Vi gjennomfører egne undersøkelser, og mener vi generelt har gode systemer for å fange opp slike ting. Men det vil alltid dukke opp ting vi må jobbe med, mener Sødal.

Rektor ved Sodin skole, Siv Tove Sødal

Rektor ved Sodin skole, Siv Tove Sødal

1.august i fjor ble det endringer i regelverket om skolemiljø. Alle som jobber på skolen skal sikre at elevene har det trygt og godt på skolen.

– Lovendringene har satt ekstra fokus på det med mobbing. I tillegg deltar vi i et prosjekt i regi UDIR som heter Inkluderende barnehage- og skolemiljø. Vi har også egne undersøkelser via Spekter som er et verktøy fra Læringsmiljøsenteret, sier Sødal.

Spekter er et ikke-anonymt digitalt verktøy for lærere, som brukes til å avdekke mobbing og kartlegge læringsmiljøet i en skoleklasse.

 

– Vi må hele tiden jobbe for et inkluderende skolemiljø – hver dag skoleåret gjennom, påpeker Sødal.

 

Av May S. Bjørkaas

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Comments

comments