Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Hjem   >   Nyheter   >   Kartlegger Halsafjorden
Ferga på Halsa kan bli erstattet av en rørbru om får år. Arkivfoto.

Ferga på Halsa kan bli erstattet av en rørbru om får år. Arkivfoto.

Kartlegger Halsafjorden

Video-Icon-crop

HALSA: Statens vegvesen har siden i fjor høst kartlagt miljølaster i Halsafjorden i forbindelse med den kommende fjordkryssingen. Se film om kartleggingen av arbeidet, hva som gjøres og hvorfor.

 

 

– I vårt arbeid med fjordkryssing av Sulafjorden og Halsafjorden har vi satt opp både vindmålermaster og bøyer på fjordene for å måle miljølaster. Data begynner nå å komme inn og vil være helt avgjørende for riktig valg av konsept, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

 

I forbindelse med arbeidet med kartleggingen har de laget en film som forklarer hva de gjør og hvorfor de gjør det.

– Arbeidet er teknisk krevende og helt unikt i internasjonal sammenheng, og vi håper at filmen skal bidra til informasjon og økt kunnskap hos folk om hva som må til for å krysse disse krevende fjordene, sier Kathrine Pernille Beite hos Statens vegvesen.

 

For å vite hvor og ikke minst hvordan man skal krysse disse fjordene må en ha oversikt over blant annet vindforhold, strøm, bølger, saltinnhold, nedbør, luftfuktighet og lufttemperatur. – Kort sagt, vi må beskrive naturlastklimaet til alle brustedene. Beskrivelsen vil basere seg på målinger på og ved brustedene, og disse dataene vil være helt avgjørende for riktig valg av konsept.

 

I forbindelse med Fergefri E39 skal det bygges en rekke fjordkryssinger, og blant annet Halsafjorden har behov for nye kryssingsmuligheter. Her er det snakk om en rørbru, og Statens vegvesen mener at Halsafjorden er blant de kryssingene som egner seg spesielt godt til denne typen bru.

 

VIDEO

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Comments

comments