Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Hjem   >   Kultur   >   Perfeksjon på pensum
Stormende jubel etter premieren av årets russerevy, Perfekt.

Stormende jubel etter premieren av årets russerevy, Perfekt.

Perfeksjon på pensum

HEMNE: Rødrussen vinklet årets russerevy som en kritikk mot prestisjejaget. På den måten har de gjort det vanskelig for oss å skryte av dem uten å samtidig svekke tematikken. Men skryte må vi. For dette var bra.

 

Med 27 innslag skapte rødrussen sitt eget univers. Sketsjene var ærlige nok til å skape tilhørighet, og tilstrekkelig karikerte til at latteren trygt kunne ralle mellom applausen. Sammen med flinke musikere og profesjonelt lyd- og lysoppsett ble russerevyen “Perfekt” en glede å overvære.

For å bruke en sammenligning: Det er først når man er på trygg grunn at triksene kan læres. En snowboardkjører slenger inn en 360. Håndballspilleren øser på med finter. Fotballkeeperen kan finne på å redde med en baklengs salto. Alle disse har det til felles at de er trygge på grunnteknikken.

Jeg vil påstå at et eventuelt budskap, en rød tråd, i en revy, kan fungere på samme måte. Først må enkeltnumrene fungere. Bandet, lysene, lyden og regien må sitte. Først må det være morsomt, så kan budskapet serveres, som et strøssel på toppen, jevnt fordelt over det hele. Og med “Perfekt” er det akkurat det russegjengen har greid.

Dagens ungdom lever i et samfunn som setter krav fra morgen til kveld. Med sosiale mediers altomgripende innsikt er det så godt som umulig å unnslippe det offentlige vurderingsapparatet. Man må være perfekt, og hele tiden.

Einar Myren (midten) finner ut at det ikke alltid er like lett å bare nyte stillheten.

Einar Myren (midten) finner ut at det ikke alltid er like lett å bare nyte stillheten.

 

Med jevne drypp får vi innslag som setter lys på denne konflikten mellom det perfekte og uperfekte. Et alvor som latteren kan lande stødig på.

I løpet av den knappe to timer lange revyen introduseres vi for flere minneverdige karakterer, i situasjoner som tidvis setter mellomgulvet fullstendig ute av spill.

Vi trekker frem nummer som “Mannen”, som stort sett aldri faller. Innslaget som inneholdt en karakter som vi med stor sikkerhet tør påstå var inspirert av en kverulant i bandet. Vi må også nevne parodien av Erik Snekvik syngende på “Falken skal bli et palass”; en litt i overkant inkluderende mor etter en one night stand; dessertgenerasjonen som pensjonister; en sang om karakterer og yrkene de åpner for, og resten. For dette var en helhet.

Alvilde Ulfsnes fikk ropt fra seg som “Mannen”.

Alvilde Ulfsnes fikk ropt fra seg som “Mannen”.

 

Som rektor Ole Kjørsvik Ledahl fortalte fra scenen etter forestillingen: “Noe av verdigrunnlaget i Sør-Trøndelag fylkeskommune er at vi skal gjøre hverandre gode. Og det har dere gjort”.

Et stort klapp på skuldrene til de involverte. I tråd med tematikken ble dette nesten for bra.

 

Av Jørund Moltubakk

 

SE FLERE BILDER I VÅR PAPIRUTGAVE

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Comments

comments