Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Hjem   >   Nyheter   >   – Vi er fryktelig forbanna
Aksjonskomiteen har fått horn og hale og har ikke tenkt å gi seg uten sverdslag. Her sammen med ordførerne i Hemne og Halsa, Odd Jarle Svanem og Ola Rognskog. Arkivfoto

Aksjonskomiteen har fått horn og hale og har ikke tenkt å gi seg uten sverdslag. Her sammen med ordførerne i Hemne og Halsa, Odd Jarle Svanem og Ola Rognskog. Arkivfoto

– Vi er fryktelig forbanna

HEMNE/HALSA: Forrige torsdag ble forslag til Statsbudsjett for 2018 fremlagt. I forslaget er det ikke satt av penger til E39 Betna – Stormyra. Det får «Gulstripeaksjonen» til å se rødt.

 

E39 Betna-Stormyra lå inne på Nasjonal transportplan (NTP) i forrige periode, og tidligere i år ble regjeringspartiene, Venstre og KrF enige om å oppruste denne vegstrekninga i løpet av den første perioden i Nasjonal Transportplan på seks år. Dette ble også vedtatt i Stortinget.

I NTP er det satt av 2,1 milliarder kroner til E39 Betna-Stormyra etter blant annet en kraftig mobilisering fra «Gulstripeaksjonen». Men det er altså ikke satt av penger til denne vegstrekningen på statsbudsjettet for 2018.

 

Det reagerer «Gulstripeaksjonen» på med sinne.

– Forslaget til statsbudsjett har gitt oss horn og hale. Vi er fryktelig forbanna, og vi godtar ikke mer venting, sier Tora Vaagan Hofset, Solvår Skogen Sæterbø og Helga Hjorthol Grønset i aksjonsgruppen.

 

Nå har de sendt brev til Fylkestingene i Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal igjen tar seg en tur til Hemne og Halsa for å se på trafikksikkerhetsforholdene.

– Vi ber dem jobbe enda hardere for å få inn oppstartspenger til E39 Betna – Stormyra i 2018, poengterer aksjonsgruppa.

 

Som forventer at politikerne nå tar samfunnsansvar og tydelig prioriterer sikkerhet først.

– Regjeringen legger til grunn visjonen om null drepte og hardt skadde i transportsektoren for landet vårt. Vi som ferdes på og bor langs E39 Betna – Stormyra vil også være med i 0-visjonsklubben. Det skal først og fremst være trygt å ferdes i landet vårt – også for alle som reiser på E39 Betna – Stormyra, påpeker de.

 

De mener E39 er et utbedrings- og trafikksikkerhetsprosjekt – ikke et prestisjeprosjekt.

– Hele 26,5 kilometer av strekningen er risikosport og kan gi selv den mest erfarne sjåfør skjelven. Uten gulstripe, uoversiktlig, dårlige veiskuldre, for det meste 80-sone og et rekkverk som ligger klint inntil kvitstripa. Oppstart av prosjektet har vært lovt siden 2017-2017. Vi godtar ikke mer venting, påpeker aksjonskomiteen.

 

Heller ikke Hemneordfører Odd Jarle Svanem (Sp) er villig til å godta at prosjektet ikke prioriteres i 2018.

– Det er helt uforståelig, og jeg ble både irritert og forbannet på sittende regjering når jeg fikk kjennskap til at E39 Betna – Stormyra ikke er med i 2018. Og det skal litt til før jeg blir forbannet for å si det sånn, sier Svanem.

 

Og legger til at han har vært i kontakt med Statens Vegvesen for å få en forklaring på hvorfor E39 ikke ligger inne i planprogrammet for neste år.

– Jeg fikk en litt diffus forklaring og det skyldes på politikerne, og at det satses på mer sentrale veiprosjekt. Og at E39 Betna – Stormyra først er med i 2019. Det synes jeg er skremmende. Utbygging i distriktene havner stadig i bakleksa, og det kan vi ikke godta. Jeg er ikke fornøyd med at strekningen legges inn i 2019 – vi vil ha den inn i 2018, poengterer Svanem,

 

Som søndag, sammen med Halsaordfører Ola Rognskog, var i møte med «Gulstripeaksjonen».

– Nå må vi på hver vår kant gjøre hva vi kan for å påvirke. Jeg har kontaktet partiene Venstre og KrF for å se på hvilke muligheter de har i denne saken. Og både Hemne og Halsa kommuner vil støtte aksjonskomiteen økonomisk slik at de kommer seg til Oslo og kan påvirke. Nå får vi bare stå på, og jeg poengterer at vi ikke har gitt opp ennå, avslutter Svanem.

 

Av May S. Bjørkaas

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Comments

comments